Voertuig controle

Voor het praktijkexamen wordt door de examinator een aantal vragen gesteld. De vragen gaan altijd over één onderdeel van het voertuig. De vragen gaan over de motor, de banden of het dashboard van de auto.

De motor

Om de motorkap te ontgrendelen moet je eerst een hendel aantrekken. Deze hendel bevind zich aan de binnenkant van de auto, links onder het stuur. Na het aantrekken van deze hendel, gaat de motorkap los. Wat je nu alleen nog moet doen is de windhaken losmaken. Dit doe je door het palletje boven het  logo naar links te schuiven of het palletje richting de motorkap te drukken. Vervolgens kun je de motorkap omhoog doen.

Hoe moet je de motorolie peilen?
Zorg er voor dat de motor koud is en je niet gereden hebt. Heb je gereden? Wacht dan tussen de 30 – 45 minuten. Trek de peilstok eruit, maak hem schoon, terug plaatsen en er opnieuw uittrekken en vervolgens kun je hem controleren. Weet je niet hoe je hem goed moet controleren? Bekijk het instructieboekje van de auto.

Hoe moet je de motorolie bijvullen?
De motorolie kun je alleen bijvullen als de motor afgekoeld is. Als de peilstok onder zijn minimum staat, moet je ongeveer 1 liter olie bijvullen. Olie vul je bij in de olie vulopening boven op de motor.

Waar is een accu voor?
De accu is de batterij van de auto en zorgt voor de stroom. Ook voor het starten van het voertuig heb je stroom nodig. Moderne accu’s zijn altijd onderhoudsvrij.

Wat moet je controleren aan de ruitensproeier vloeistof?
Het is belangrijk dat er altijd vloeistof aanwezig is. Je moet namelijk altijd je ramen kunnen schoonmaken. De ruitensproeier vloeistof is altijd seizoensgebonden, zorg er altijd voor dat je in de zomer zomervloeistof hebt en in de winter wintervloeistof. Je wilt namelijk niet dat de vloeistof in de winter bevriest en schade kan toebrengen aan je voertuig.

Kan ik de koelvloeistof zelf bijvullen?
Je kunt de koelvloeistof zelf bijvullen, denk er wel om dat de motor afgekoeld is. Dit duurt ongeveer 30 – 45 minuten. Zorg ervoor dat de vloeistof altijd tussen het minimum en maximum staat.

Mag ik de remvloeistof bijvullen?
Nee, je kunt de remvloeistof niet zelf bijvullen. Het is verstandig dit door een garage te laten doen. De remvloeistof werkt op druk en deze kan verloren gaan door de dop eraf te draaien.

De banden

Wat controleer je aan de banden?

– Er moet een dopje op het ventiel zitten. Het dopje op het ventiel houdt het vuil tegen, zo dat het ventiel niet kan gaan lekken.
– De bandenspanning moet goed zijn. De bandenspanning kun je terug vinden in het instructieboekje.
– De profieldiepte moet minimaal 1,6 mm zijn.
– Winterbanden werken optimaal met meer dan 4 mm profiel.
– Het profiel zorgt voor het afvoeren van water. Zo voorkomt het aquaplaning en komt het rubber van de band weer in contact met het wegdek.
– De slijtage aan de banden moet gelijkmatig verdeeld zijn.
– De zijkant van de band mag niet uitgedroogd zijn. Bij uitdroging van de band krijg je scheurvorming, wat kan zorgen voor een klapband.
– Alle moeren moeten goed vastgedraaid zitten.

Waar meet ik de profieldiepte?
De profieldiepte kun je meten in de 3 hoofdgroeven van de band. Een autoband heeft altijd een indicatieblokje in de hoofdgroeven zitten, dit indicatieblokje is precies 1,6 mm hoog.

Waarom zit er profiel op een band?
Om het water af te voeren als je door de regen rijd. Hoe minder profiel je hebt, hoe groter de kans op aquaplaning.

Hoeveel druk moet er in de band?
Dit kan per auto, het aantal inzittenden en de bagage verschillen. Wil je precies weten hoeveel lucht er in moet, kijk dan in het instructieboekje van de auto.

Wat zijn de nadelen van een verkeerde bandenspanning?
Bij een te lage bandenspanning gebruik je meer brandstof, slijten de banden meer en onregelmatig, is je remweg langer, stuurt de auto zwaarder en is je wegligging minder goed. Bij een te hoge bandenspanning kun je gaan stuiteren op de weg.

Waarom zit er een dopje op het ventiel?
Het dopje zorgt er voor dat vuiligheid buiten het ventiel blijft. Als er vuiligheid in het ventiel komt en je vervolgens de band oppompt, kan er lucht gaan lekken.